BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Starts of the new era..

Starts of the new era..

Friday, May 25, 2012

Institusi Kewangan Sekarang Membebankan...

Kenapa sekarang bank-bank and institusi kewangan membebankan peminjam?

Bank2 yang mengamalkan konsep mengenakan interest terlalu tinggi setahun kepada peminjam start dari pada 3.99%-20% setahun (p.a).. bank kewangan tidak oleh melebihi BLR 6.6%, jadi bank boleh provide interest kepada peminjam tidak lebih dari kadar BLR. tetapi institusi kredit kewangan seperti pinjaman kredit tidak boleh melebihi 20% setahun..

Sebgai contoh jika peminjam meminjam RM 10,000 daripada 3.99%p.a, so, peminjam harusbayar balik kepada RM 10,400 setahun X  tempoh bayaran balik selama 5 tahun jadi pinjaman akan mencecah RM 12,000/60 bulan = RM 200.00 sebulan, selama 5 tahun bayaran balik.
 Jika RM 10,000 drp 13% jadi RM 13,000 X tempoh bayaran balik selama 5 tahun= RM 16,500/60 bulan= RM 275 sebulan , selama 5 tahun bayaran balik.
Tetapi itu belum trmasuk kos perkhidmatan setahun yang di kenakan oleh pihak bank kepada peminjam adakalanya RM 50-RM 1000 setahun, itu berdasarkan amaun yang di pinjam oleh peminjam..

Bukan semua peminjam boleh mendapat pnjaman dari kadar interest yang rendah, seperti dari intitusi bank2. syaratnya agak ketat, antaranya perlu kerja kerajaan, badan berkanun, syarikat2 Behad, Syarikat yang mempunyai modal lebih RM 1juta.. baru boleh peminjam yang bekerja di syarikat tersebut mendapat pinjaman dari institusi bank2, yang mengenakan interest 3.99-6.6%.
bila peminjam tidak dapat meminjam dari bank2, mereka mengunakan institusi kewangan pinjaman kredit, untuk membuat pinjaman, tetapi interest yang terlalu tinggi Gila,Membebankan, kepada peminjam..Institusi kewangan/Pinjman kredit ini mudah untuk mendapat pinjaman, tetapi interstnya trlalu tinggi..
Justeru itu tidak mustahil la byk warga M'sia, bankrup atau blacklist akibat daripada kadar interest yang membebankan peminjam..

kalu berlandaskan konsep pinjaman islam, peminjam meminjam RM 10,000 perlu bayar balik RM 10,000 + dengan kos perkhidmatan yang tetap untuk tempoh bayaran balik 5 tahun, tanpa mengambil  keutungan % dari kadar, yang bertentangan dengan syariat Islam, dan boleh tergolong dalam dosa RIBA' . Dosa riba lebih hina dari dosa berzina.. Wallahualam..

Tetapi bank2 dan institusi kewangan sekrang mengambil keuntungan dari hasil tergolong dalam Riba'.. Bank2 conventional yang hanya berselindung Islamic banking, hanya mengunkan nama Islamic untuk mengelirukan ramai pengguna/peminjam, dari konsep Islamic banking yang sebenr....











-Sekian-

0 comments: